Zdravý životní styl

07.12.2016 - Uspěchaný životní styl? Stres? Fast food a jídlo To Go? Přechod na zdravý životní styl není složitý



Dnešní styl života je velmi uspěchaný. Lidé ráno ještě v posteli pročítají e-maily, které jim ponocující kolegové poslali ve dvě v noci, cestou do práce vyřizují telefonáty, které nesnesou odkladu a v práci už se musí chystat na porady, jednání, reporty apod. Do toho musí na idnesu přečíst nejnovější zprávy, s manželkou/manželem přes wacap dohodnout, kdo vyzvedne děti ze školky a na facebooku/twitteru/instagramu zjistit novinky ze světa svých „přátel“.

Na snídani jaksi nezbývá čas. Tak aspoň kávu na nastartování mozkových buněk. Kolem poledne začne nebezpečně kručet v břiše. To se tělo hlásí o svá práva. Ale co s tím? Zažene hlad instantní polévka? Ne, ta byla včera. Dnes by to chtělo pořádné jídlo..

A to už jsou všichni výrobci „pořádných“ jídel v pozoru a předhánějí se v tom, které jídlo co nejlépe napodobí to pověstné „jako od maminky“. Můžete si koupit třeba instantní gulášek nebo jinou hotovku v chlaďáku v supermarketu, vždyť reklama slibuje požitek pro chuťové buňky. Možná si řeknete, že to přeci jen není to pravé ořechové a raději běžíte do nejbližší restaurace, v horším případě do fast foodu pro oběd TO GO. Anebo se ani nezvednete ze židle a oběd si objednáte až do kanceláře. S pocitem čerstvě uvařeného a tedy bezéčkového oběda opět usedáte k monitoru a pokračujete v práci. Po hodině si všimnete, že je před vámi prázdný talíř a ani nevíte, co jste snědli, anebo jste se oběda ani nedotli. Obojí špatně.

Nenechte práci, aby vám přerostla přes hlavu. Jídlo je nezbytné pro dobré fungování těla i mysli. Potřebujete ho, abyste mohli odvádět kvalitní výkony, a to jak fyzické, tak psychické povahy. Kafe nebo cola vás nezachrání. Nějaký čas se vám může zdát, že ano, ale z dlouhodobého hlediska si zaděláváte na zdravotní problémy, jejichž léčba vás bude stát mnohem víc času, než 1-2 hodiny denně, které jste ušetřili na tom, že jste nejedli, nebo jedli při práci.

Přechod na zdravý životní styl nemusí být nic složitého, ale musíte chtít. Zkuste na to jít postupně, v několika postupných krocích a s pevnou vůlí se dá hravě zvládnout.

  1. V prvním kroku si udělejte z jídla rituál. Zastavte se, nadechněte se a vychutnejte si každé jídlo během dne. Pro každý pokrm (alespoň snídaně, oběd, večeře) si vyčleňte 10-30 minut času, kdy nebudete řešit nic pracovního, odložíte mobil i facebook a budete vnímat jen chuť pokrmu.
  2. Ve druhém kroku začněte přemýšlet o tom, co jíte. Zamyslete se, jestli by se některé vysloveně nezdravé složky vašeho jídelníčku nedaly nahradit zeleninou a ovocem v jakékoli podobě. Pokud na obědy chodíte do jídelny, restaurace, nebo si je necháváte vozit do práce, vyberte si z nabídky to nejzdravější, resp. nejméně nezdravé.
  3. Nebojte se kuchyně. Alespoň párkrát do týdne si zkuste připravit jídlo sami doma. Inspirujte se zdravými recepty a dopřejte svým chuťovým pohárkům možnost vyzkoušet zcela nové chuti. Zařaďte do jídelníčku suroviny, které byste si dříve dobrovolně nikdy nedali (např. luštěniny, dušená zelenina, tofu) nebo o kterých jste možná nikdy předtím neslyšeli (quinoa, polenta, kuskus, jáhly, černá čočka, červená rýže apod.) a nebojte se experimentovat.
  4. Nebuďte na to sami. Pokud najdete podporu v rodině, je to ideální. Ale ne vždycky se toto poštěstí. Zpravidla ti nejbližší nás od jakékoli změny vehementně odrazují. Potom stojí za to hledat podporu u kamarádů či kolegů v práci. Najděte si spojence a můžete si vařit navzájem a tím víc vás to bude bavit. Nemusí zůstat jen u hlavního jídla, ale připravte si i zdravou snídani nebo svačinu a vychutnejte si toto zdravé spojenectví.
  5. Pryč se špatným svědomím. Pokud se snažíte dodržovat předchozí kroky a sem tam ulítnete, nijak se netrestejte, nedělejte si z toho těžkou hlavu, vždyť hřešení je tak sladké a čas od času potřebné. Samozřejmě záleží na frekvenci, ale jsou-li úlety v menšině oproti zdravé většině, není čeho se bát. Po čase možná zjistíte, že pokrmy a pamlsky, bez kterých jste si neuměli představit žít, vám už tak moc nejedou a že už raději sáhnete po zdravější variantě.
  6. Ve zdravém těle sídlí zdravý duch. Sedavé zaměstnání nebo monotónní práci je třeba vyvážit vhodným odreagováním. Stačí pravidelné procházky na čerstvém vzduchu a protažení jednotlivých partií těla, aby zůstaly pružné co nejdéle. Naopak fyzicky náročné zaměstnání si zaslouží odpočinek v podobě četby či odreagování nicneděláním.
  7. Hledejte pozitiva, vyhýbejte se negativům. Věnujte svůj volný čas svojí rodině, navštěvujte se s přáteli, pěstujte své koníčky, obohaťte se kulturně návštěvou kina, divadla či koncertu a vyhledávejte i další aktivity, které vás pozitivně nakopnou. Vyhýbejte se naopak negativním zprávám, nečtěte černou kroniku v novinách, vyhýbejte se lidem, kteří vás vysávají. To všechno má velký vliv na váš celkový zdravotní stav a není třeba si takto dobrovolně přihoršovat.

Držíme vám palce, ať se změna podaří a přejeme pevnou vůli!

Z.Š.




Zdravý životní styl

« zpět


Chutné blogování - Chutné blogování | Zdravý životní styl

"Projezte se ke zdraví"                                                 724 076 303 info@2kukurice.cz

 69 Kč, nad 1200 Kč ZDARMA                                  Právě u nás probíhá jarní akce.






| | |
© 2019 Insion